Antzinako eta gaur egungo hezkuntza eta irakaskuntzaren
alderaketa bat egitekotan, argazki batzuen konparaketa egingo nuke, non
antzinako hezkuntzako eta gaur egungo aldaketak ikusten diren. Horretarako,
guztira lau argazki aukeratu ditut: haur hezkuntza nolakoa den adieraziz, eta irakaskuntza nola aldatu den irudikatuz.
Eskola edo haur hezkuntza gogoratuz, lehenbizi etortzen
zaizkidan oroitzapenak patio ordukoak dira. Izan ere, nire lagunekin oso
gustura egoten nintzen jolasean. Baina, patio orduak asko aldatu dira denboran
zehar.
Lehenengo argazkian ikusten den bezala, 60 edo 70ko
hamarkadako patio orduko irudia dugu. Irudi honetan ikusten den bezala, jolas
orduetan ume guztiak elkarrekin zeuden jolasean, adiskidetasuna sustatuz.
Gainera, modu honetan lankidetza eta parte hartzea izugarri garatzen zen. Baina
zoritxarrez, denboran zehar une hauek murrizten joan dira teknologia berrien
agerpenarekin.
Bigarren irudiari erreparatuz, lehenengo argazkiko guztiz
kontrakoa ikusi daiteke. Izan ere, bi neskatila bakardadean jolasten agertzen
baitira. Ume bakoitzak bere jolas elektronikoekin jolasean dabil beste umeekin
lankidetza sustatu gabe eta beste jolasetan parte hartu gabe.
Gaur egun oso samur ikusten dira egoera hauek edozein
eskolako jolas orduetan (umeak bakarka mugikorrekin edo kontsolekin jolasean).
Oso adierazgarria da sortu den aldaketa; elkarri hitz egiteari utzi eta pantaila
baten aurrean ia egun osoa ematera pasa.
Baina jolas orduetako umeen jarrera ez da aldatu den
gauzarik bakarra; haurrez gain, irakaskuntza izugarri aldatu da. Urteak pasa
ahala eman nabaritu den aldaketa hau adierazteko, bi argazki aukeratu ditut. Bi
argazkiak eskola bateko ikasgela batekoak dira, baina hauen desberdintasuna da noiz
aterata dauden.
Alde batetik, 60 edo 70ko hamarkadetako ikasgela daukagu.
Ikusi daitekeen moduan, ikasgelan bakarrik mutikoak daude, binaka eserita, arreta
izugarria jarriz, irakasleari errespetuz jokatzen etab. Honekin adierazi nahi
dudana lehen zegoen autoritarismoa da, diziplina ikaragarria. Hau da, ikasleak
beti irakaslea esaten zuena egin behar zuten. Gainera, irakasleak beti haren
eta haurren arteko desberdintasuna adierazten zuen gaindika.
Bestalde, gaur egungo Haur Hezkuntzako ikasgela daukagu.
Honetan, lehen azaldutakoaren guztiz kontrakoa adierazten da. Alabaina, haurrei
denak elkarrekin irakasten zaie, ez da ikasgela segregatua, mistoa baizik.
Irakaslea ez du desberdintasunik adierazten ikasleekiko, beraien maila berean
jartzen da eta. Gainera, irakasleak ez dio haurrei autoritarismoz irakasten,
hezitzaile rola hartzen baitu.